onsdag, februari 22, 2012

Kunskap på hög nivå!


Har sådant fantastikt jobb, som skänker så mycket. Härrom dagen fick jag lov att ta del av helt ovärderlig djurkunskap. Vet bara inte riktigt hur jag skall förvalta denna kunskapsskatt, på rätt sätt. Hmmm...tåls att tänka på.

Tipspromenader verkar ju vara lite ut tiden, med alla dessa googlemaskiner man även kan ringa på, som folk i allmänhet verkar ha skaffat sig, och dess utom bär dom med sig överallt.

Jag delar härmed med mig av denna högkvalitativa kunskap, så kan ju alltid ni glänsa på nån middag, med högt intelligenta människor.

Visste du att:
Ormen aldrig blundar!
Varför, undrar man ju då?
För att den helt enkelt inte kan, den har inga ögonlock!
Visste du varför:
Flamingon är rosa.
Nej, ingen aning förstås.
För att den lever på ett kräftdjur som släpper i från sig ett färgämne,
som lösgörs i magen på fågeln och färgar dens fjädrar.
Visste du:
Hur länge en Giraff sover per dygn?
Ingen aning
20 min
Visste du att:
Flodhästen sover på flodbotten?
nej faktiskt inte.
Jo, och när det är dax för den att hämta luft,
bildas det gaser i hästen som gör att den liksom lyfter upp till ytan.
Där öppnar den sin mun,
och när den har fyllt med tillräckligt mycket syre,
sänks den ner på botten igen.

3 kommentarer:

  1. Herre jösses, 20 minuter är ju INGENTING. Och flodhästen som sover på botten!?
    Skriv mer sådant. Jag älskar naturens under.

    SvaraRadera
  2. Jag lovar!
    Kanske skall sadla om denna enkla vardagsblogg, till en kunskapskanal. Nästa vecka kanske vi kan gå igenom ovärdelig kunskap om...potatis, eller skosulor.

    SvaraRadera
  3. Jag fick ju äran att höra detta när du läste för barnen och tycker att det är coolt med ny kunskap. Vem visste allt detta liksom?

    SvaraRadera